نخسین کنفرانس ملی کاربرد ابزار ارزیابی آب و خاک (SWAT) در مدیریت منابع آب کشور توسط پژوهشکده آب و فاضلاب و موسسه eawag در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۷ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در آئین افتتاحیه این کنفرانس، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و امکانات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه، به رشد مناسب ارتباطات دانشگاهیان با دیگر نقاط دنیا اشاره کرد و گفت: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از بزرگ‌ترین دستاوردهای این دانشگاه محسوب می‌شود.

دکتر سید مهدی ابطحی با بیان این که متأسفانه از مأموریت گرا شدن دانشگاه‌ها غفلت شده است، به اهداف کلان دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404 اشاره کرد و افزود: سند چشم‌انداز دانشگاه صنعتی اصفهان منطبق بر اهداف شکل‌گیری این دانشگاه است. 

مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا و مدیریت تأمین از جمله راه های مقابله با کم آبی است

دبیرکنفرانس کاربرد ابزار ارزیابی آب و خاک (SWAT) در مدیریت منابع آب کشور نیز با بیان این که این کنفرانس با همکاری پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان و مؤسسه (eawag) سوئیس برگزار شد، افزود: هدف اصلی از برگزاری این رویداد علمی، گردهمایی متخصصان در مدل سازی آب و خاک است.

دکتر آزاده احمدی به ارائه 40 مقاله تخصصی در زمان برگزاری این رویداد علمی اشاره کرد و تصریح کرد: علاوه بر مشارکت دانشگاه های تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی و یزد؛ سازمان‌های حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای نیز در این کنفرانس مشارکت داشتند.

وی، مدلسازی مدیریت حوضه آبریز، کاربردهای ارزیابی تغییر اقلیم و تحلیل عدم قطعیت وکالیبره مدل، را از جمله محورهای این کنفرانس علمی بیان کرد و افزود: مدلسازی کیفی حوضه آبریز، توسعه پایگاه داده و کاربرد GIS، کنترل فرسایش و رسوب و مدیریت محیط زیستی دیگر محورهای این کنفرانس را شامل می گردد.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به جنبه های مختلف مشکل کمبود آب؛ تغییرات کاربری، تغییرات اقلیمی و عدم تعادل منابع و مصارف در این حوزه را از مشکلات اصلی حال حاضر عنوان کرد و گفت: می توان با روش‌های مختلف از جمله مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا و مدیریت تأمین، تا حد امکان آن ها را رفع نمود.

عدم برنامه ریزی سبب تنش های اجتماعی بیشتر درخصوص آب خواهد شد

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این مراسم، ورشکستگی آبی را مهمترین بحران دراین حوزه عنوان کرد و گفت: متأسفانه بارگذاری در حوضه های گوناگون بیشتر از منابع موجود است.

دکتر علی مریدی با اعلام کاهش 30 تا 40 درصدی روان آب‌ها درکشور، بر لزوم بازنگری طرح‌های توسعه منابع آب تأکید کرد و افزود: اگر برنامه‌ریزی‌های درست در این زمینه صورت نگیرد ممکن است تنش‌های اجتماعی در کشور شدت بیشتری پیدا کند.

وی اضافه کرد: جامع‌نگری در آب و خاک از مهم‌ترین مزایای ابزار ارزیابی آب و خاک(SWAT) است که می‌توان برای برنامه‌ریزی‌های صحیح در آمایش سرزمینی و آمایش کشاورزی از آن استفاده نمود.

مریدی با اشاره به نقش مهم مردم در مدیریت مصرف افزود: همکاری مردم برای اجرایی شدن یک برنامه‌ریزی دقیق همراه با فرهنگ‌سازی و آموزش ضروری است.

سطح ورودی آب به سد زاینده رود کمترین میزان از زمان ساخت این سد تاکنون است/ تابستان بسیار سختی پیش رو داریم

 مدیر دفتر برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این مراسم با بیان این که بارگذاری بر روی منابع آب در دو دهه اخیر بیشتر از منابع موجود آب بوده است، گفت: این امر باعث شده تا در یک دوره 15 تا20 ساله به مرور از ذخایر آبی استراتژیک و تجدید‌ناپذیر مانند منابع آبی زیرزمینی اضافه برداشتی داشته باشیم که منجر به خشکی رودخانه‌ها، پایین افتادن سطح آب زیرزمینی و نشست زمین در برخی مناطق شده است.

دکتر بابک ابراهیمی با تأکید بر این که تقریباً امکان یافتن منابع آبی جدید برای انتقال وجود ندارد، افزود: این امر موجب می‌شود تا به دنبال مدیریت منابع آب موجود و مدیریت تقاضا رفته و با صرفه‌جویی و تغییر الگوی کشت در کشاورزی، شرب و صنعت و همچنین مدیریت نرم‌افزاری منابع آب، به مقابله با این بحران بپردازیم.

رئیس گروه مطالعات آب سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این کنفرانس به بررسی کلیه منابع آب استان اصفهان و تشریح وضعیت حوضه زاینده‌رود پرداخت وگفت: حوضه فلات مرکزی بزرگترین حوضه آبریز شش‌گانه کشور محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد کاهش بارش‌ها در حوضه های تأمین‌کننده آب زاینده‌رود هستیم.

 مهندس کاظمی با تأکید بر لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت در این بخش، به بیان الزامات مدیریت جدید منابع آب پرداخت و افزود: در حال حاضر درکل کشور نسبت به زمان بلند مدت شاهد کاهش30 درصدی بارش هستیم.

وی با اعلام این که در استان اصفهان به طور متوسط حدود 93 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، افزود: نسبت به سال گذشته 28 درصد کاهش بارندگی داریم، به طوری که استان اصفهان از لحاظ خشکسالی رتبه نهم در کشور را دارد.

رئیس گروه مطالعات آب سطحی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر این که انتظار شرایط بسیار سختی را در تابستان پیش رو داریم، از جدی گرفته نشدن این موضوع ابراز تأسف کرد وگفت: در پاییز گذشته شاهد تغییرات دمایی در کوهرنگ بودیم که موجب گرم شدن خاک و به دنبال آن اختلال در تولید روان آب‌ها گردید.

کاظمی با اشاره به روند نزولی سهم برف در زمان بارش، افزود: در حوضه‌های بالادستی زاینده‌رود 30 درصد از بارش‌ها به صورت برف و جامد بوده است.

وی با اعلام اینکه سطح ورودی آب به سد زاینده رود از زمان ساخت این سد تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر تنها 21 درصد از حجم سد زاینده‌رود دارای آب است و در مجموع تنها حدود 20 درصد مخازن سدهای مهم استان اصفهان پر می‌باشد.